Zur Navigation | Zum Inhalt

Click on the slide!

Owieczki!

Wiktor Dobrowolski

Strzeżcie się fałszywych proroków, którzy przychodzą w odzieniu owczym, wewnątrz zaś są wilkami drapieżnymi! Po owocach poznacie ich (Mat. 7:15,16)…

więcej...
Click on the slide!

Żyjemy w wieku Kali-juga

Wiktor Dobrowolski

Jest to wiek żelazny, w którym na świecie panują wojny, chaos, hipokryzja, kłótnie, przestępstwa. Ta Kali-juga jest wyjątkowa, ponieważ już…

więcej...
Click on the slide!

Starajcie się być bardzo pokorni

Wiktor Dobrowolski

trnad api sunicena taror api shaisnuna amanina manadena kirtaniyah sada harih ["Uważając się za jeszcze niższego i bardziej bezwartościowego niż…

więcej...
Click on the slide!

Nie każda ścieżka prowadzi do Wrindawan...

Wiktor Dobrowolski

Do Wrindawan można wejść tylko dzięki sadhu-sanga. 'sadhu-sanga', 'sadhu-sanga'-sarva-sastre kaya lava-matra sadhu-sange sarva-siddhi haya

więcej...
Frontpage Slideshow (version 2.0.0) - Copyright © 2006-2008 by JoomlaWorks
FVCML0208 10
Wyznaczanie ścieżki Bhakti dla Sadhaków Drukuj Email
Wpisany przez Wiktor Dobrowolski   

Praktykujemy bhakti na wiele sposobów. Przyjmujemy mantrę od guru należącego do autoryzowanej sampradaji. Każdego dnia malujemy swoje ciało dwunastoma znakami tilaka i praktykujemy arczana dla Śri Kryszny. Przestrzegamy postów ekadasi, intonujemy i pamiętamy Święte Imię odpowiednio do naszych możliwości i przyjmujemy darsan świętych miejsc jak Sri Wryndawana. Jednak, jeśli chodzi o unikanie obraz wobec Bhakti-dewi brakuje nam dbałości. Jest to nasze wielkie nieszczęście.

Śriman Mahaprabhu poinstruował wszystkich wielbicieli odnośnie obraźliwego zachowania wobec Bhakti-dewi opisując czynności Mukundy Datty. Ten opis można znaleźć w Śri Caitanya-Bhagavata (Madhya-lila 10.185, 188-190, 192):

ksane dante trna laya,
ksane jathi mare
o khara-jathiya beta

na dekhiba more

"Czasem Mukunda jest doskonałym przykładem pokory, zbliżając się do Mnie z trawa w zębach, ale zaraz potem przychodzi, aby uderzyć mnie metalowym prętem. Nie mogę patrzeć na tego fałszywego biedaka."

prabhu bale - o beta
jakhon jetha jaya
sei mat katha kahi

tathaya misaya

Sri Caitanya Mahaprabhu kontynuował: "Gdziekolwiek ten drań bez kręgosłupa się uda, po prostu zgadza się z każdą filozofią, kogokolwiek z kim przebywa. Z łatwością miesza się z tymi ludźmi."

vasistha paraye jabe

advaitera sange
bhaktiyoge nace gaya

trna kari dante

"Kiedy czyta "Yoga Vasishtha" w towarzystwie impersonalistów, wtedy preferuje bezosobowa filozofie Mayavada. Innym razem, kiedy jest pomiędzy Waisznawami, odrzuca doktrynę Mayavada i próbuje okazywać symptomy bhakti śpiewając i tańcząc z doskonałą pokorą."

anya-sampradaye giya
jakhon sambhaya
nahi mane bhakti jathi

maraye sadaya

"I znowu będąc, w towarzystwie innej sampradaji odrzuca wieczna naturę bhakti ciągle potępiając bhaktow używając agresywnych słów."

bhakti-sthane uhara
haila aparadha
eteke haila uhara

darasan – badha

"Ten kto uważa, ze procesy takie jak: karma, jnana i yoga są równe bhakti, albo nawet wyższe, nie jest lepszy niż ten kto atakuje Mnie metalowym prętem. Taka osoba popełnia poważną obrazę u stóp Bhakti-dewi. Ponieważ bhaktowie nigdy nie przebywają w towarzystwie takich obraźliwych osób. Nie chce nawet widzieć jego twarzy."

Śri Mukunda Datta jest wiecznym towarzyszem Bhagavana, wiec te słowa wypowiedziane na jego temat przez Sri Caitanye Mahaprabhu są niewątpliwie tajemnicze. Jednak serce Mahaprabhu jest nieskończenie głębokie i pełne powagi, więc powinniśmy zrozumieć Jego intencje przy wypowiadaniu tych slow, jaka jest instrukcja: "praktykowanie gałęzi bhakti jedynie przez przyjecie diksa nie sprawi przyjemności Sri Krysznie. Można osiągnąć Jego sympatię jedynie mając skupioną wiarę w ananya-bhakti*.

[* słowo "ananya" dosłownie znaczy "bez wtórego", wiec ananya-bhakti odnosi się do służby oddania dla Śri Bhagavana, niezabarwionej żadną inną doktryną.]

Jedynie ten, w którego sercu wzeszła ta skoncentrowana wiara (ananya-sraddha) mocno, obstaje przy suddha-bhakti (czystej bhakti). Taka osoba nie odwiedza miejsc, gdzie nie omawia się suddha-bhakti, lecz znajduje sobie miejsce gdziekolwiek temat suddha-bhakti jest omawiany.

Po prostu taka jest natura czystego bhakty, mocno ustanowiona i skoncentrowana. On nigdy nie będzie popierał omawiania tematów sprzecznych z suddha-bhakti, tylko po to by zdobyć zwolenników. Suddha-bhakta nigdy nie jest zainteresowany niczym, co stoi w sprzeczności z suddha-bhakti.

W dzisiejszych czasach wielu ludzi nie obawia się popełnienia obrazy polegającej na działaniu w sposób sprzeczny z suddha-bhakti. Poprzez zaledwie spojrzenie na bhakte, łzy mogą popłynąć z ich oczu i mogą zjeżyć się włosy na ich ciele a podczas dyskusji o Bhagavanie mogą nawet mdleć. Mogą nawet popierać duchowe doktryny będąc w uduchowionym towarzystwie, lecz później zaabsorbowani obiektami zmysłów, zachowują się jak odurzeni perspektywą ich zdobycia.

O czytelnicy, jaka jest determinacja (nistha) takich ludzi? Nasza ocena jest taka:

Takie osoby fałszywie okazują pewne symptomy oddania w obecności bhaktów jedynie po to, by osiągnąć sławę i szacunek (pratistha).

Czasami ich motywacją jest gorące pragnienie (chęć) tego pratistha a czasami jest to pragnienie materialnych wygód, udogodnień i obiektów zmysłów.

Tacy ludzie działają w ten wypaczony sposób, aby osiągnąć te ostateczne cele. Na nieszczęście ludzie ci, nauczając przekazują całemu światu takie zachowanie. Przez to nie tylko popełniają obrazę wobec Suddha-bhakti, ale również torują drogę totalnej destrukcji wszystkich na ziemi.

O czytelnicy, bądźmy ostrożni i działajmy w taki sposób, żeby nigdy nie popełnić obrazy wobec Bhakti-dewi. Po pierwsze przysięgnijmy, ze będziemy praktykować suddha-bhakti. W ogóle nie interesując się niczym innym, co stałoby z nią w sprzeczności. Nigdy nie będziemy mówić ani działać w opozycji do bhakti tylko po to, by spełnić czyjeś oczekiwania. Będziemy trwać przy prostocie w każdym działaniu i nie pozwolimy, aby nasze zachowanie było sprzeczne z naszym sercem. Nie będziemy próbowali zdobyć prathistha objawiając sztuczne symptomy bhakti na oczach tych, którzy tak naprawdę są jej przeciwni.

Powinniśmy preferować jedynie Suddha-bhakti. Nigdy nie będziemy popierać żadnej innej siddhanty. Niech nasze serca i nasze zachowanie rzeczywiście będą jednym.

Śrila Saccidananda Bhaktivinoda Thakura.


 

Translator

Szukaj