Newsletter

Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienie o nowościach zasubskrybuj naszego newslettera:

Nazwa użytkownika:

Podaj e-mail:


Designed by:
SiteGround web hosting Joomla Templates
Sektę rozpoznasz zadając niewygodne pytania Drukuj Email
(3 - user rating)
Wpisany przez Wiktor Dobrowolski   

Sektę bardzo łatwo można rozpoznać zadając niewygodne pytania. W związku z tym chciałbym przedstawić zestaw pytań które można zadać organizacji, aby rozpoznać czy jest ona sektą czy nie:

  1. Czy mogę przychodzić do was na spotkania i jednocześnie przyjąć siksa-guru Waisznawę spoza waszej organizacji?
    Odpowiedź sekty: Nie, jeśli chcesz do nas przychodzić musisz stosować się do naszej polityki ustalonej przez zarząd.
    Odpowiedź nie sekty: Tak, możesz przyjąć dowolnego Waisznawę, który jest bardzo uczony w Wedach i jest samozrealizowaną osobą na swojego siksa-guru. Możesz mieć wielu siksa guru i nie ma znaczenia z jakiej organizacji on pochodzi, gdyż Waisznawa dharma jest poza sektariaństwem.
    W rzeczywistości, kiedy studiujemy życia wszystkich prawdziwych aczarjów zobaczymy, że każdy z nich miał kilku guru. Dlatego też we wstępie do Bhagavad Gity Taką Jaką Jest, Śrila Prabhupada cytuje werset: "vande'ham śri guruh ('guruh' to liczba pojedyncza, oznacza diksa guru) śri yuta pada kamalam śri gurun ('gurun' to liczba mnoga oznacza wielu siksa guru) vaisnavams ca." Pierwsze dwa słowa Śri Caitanya Caritamrta brzmią: "vande gurun" (liczba mnoga), które oznaczają: "Modlę się do MOICH GURU." Jest to jak najbardziej zgodne z parampara:
    • Śrila Bhaktisiddhanta Sarasvati Thakura otrzymał harinama i Kurma mantrę od Śrila Bhaktivinoda Thakura. Później otrzymał mantrę diksa od Śrila Gaura-kisiora Das Babaji Maharadża.
    • Śrila Bhaktivinoda Thakura otrzymał diksa od Śri Vipina Bihari Gosvamiego. Wkrótce potem przyjął pełne schronienie u Śrila Jagannatha Das Babaji Maharadża jako swojego siksa-guru.
    • Narottama Das Thakura otrzymał inicjację od Lokanath Das Gosvami pomimo tego, że jeszcze studiował literaturę Gosvamich pod kierunkiem swojego siksa guru Śrila Jiva Gosvamiego.
    • Ragunath Das Gosvami otrzymał inicjację od Śri Yadunandana Aczarji. Niedługo potem zaakceptował Śri Swarupa Damodara Gosvamiego jako swojego siksa guru. Kiedy Śri Svarupa Damodara odszedł przyjął on schronienie Śri Gadadhara Pandita. Kiedy Gadadhara Pandit odszedł zaakceptował on Śri Sanatanę Gosvamiego a następnie Śri Rupę Gosvamiego jako swoich siksa guru.
    • Śrinivas Aczarja przyjął schronienie Śri Gadadhara Pandita jako swojego siksa-guru. Później otrzymał diksa od Śri Gopala Bhatta Gosvamiego. Ostatecznie stał się uczniem siksa Śri Jivy Gosvamiego.
  2. Nie chcę podporządkować się zarządowi, bo się z nim nie zgadzam, czy mogę wybrać sobie innego zwierzchnika nienaznaczonego przez organizację?
    Odpowiedź sekty: Musisz podporządkować się instytucji, w przeciwnym razie nie osiągniesz samorealizacji. Pamiętaj! Zarząd ma zawsze rację!
    Odpowiedź nie sekty: Porzuć koncepcję instytucjonalizmu i kieruj się swoim sercem. Nie przyszliśmy do tego świata aby zostać członkami jakiejkolwiek instytucji. Przyszliśmy tu aby osiągnąć Krsna-Bhakti-Rasa. krsna bhakti rasa bhavita matih kriyatam yadi kuto'pi labhyate "Krsna bhakti rasa może być zdobyta tylko za jedną cenę - którą jest ogromne pragnienie (chęć), by ją otrzymać. Jeśli GDZIEKOLWIEK jest ona osiągalna, należy ją nabyć BEZ ZWŁOKI." (Śri Czaitanja Caritamrta Madhya lila 08.70)
  3. Czy mogę przychodzić na spotkania do waszej organizacji i jednocześnie chodzić na spotkania do innych podobnych grup?
    Odpowiedź sekty: Niestety nie, my jesteśmy hermetyczną grupą i nie uznajemy innych grup. Jeśli pójdziesz gdzieś indziej, nie będziesz miał do nas wstępu.
    Odpowiedź nie sekty: Tak nie ma to znaczenia. Autentyczna filozofia wedyjska jest niesektariańska.
  4. Czy mogę mieć u was przyjaciół i jednocześnie mieć przyjaciół z innych grup Waisznawa?
    Odpowiedź sekty: Niestety nie. Jeśli będziesz zadawał się z innymi Waisznawami zostaniesz wydalony z naszej grupy.
    Odpowiedź nie sekty: Możesz mieć przyjaciół na całym świecie bez względu na przynależność do jakiejkolwiek grupy, możesz każdemu mówić o filozofii Waisznawa.
  5. Do lidera: Czy możesz mi nałożyć prasadam na mój talerz (pytanie zadaje nie nowa osoba i przy wszystkich)?
    Lider sekty odpowie: "Zwariowałeś? Nie wiesz kim jestem?" Ewentualnie nałoży z niechęcią.
    Lider nie sekty odpowie: Ależ bardzo proszę :)
  6. Czy mogę czytać książki poprzednich aczarjów oraz bona fide guru z naszej guru-varga parampara (linii sukcesji)?
    Sekta: NIE! Niezrozumiałbyś tych książek.
    Nie sekta: Tak. Zachęcamy Cię do tego.
  7. Czy powinienem modlić się o pragnienie studiowania książek, pozostawionych przez sześciu Goswamich, zgodnie z tym jak to zostało wyjaśnione w: 
    [...] Caitanya Caritamrta, Madhya 25.271; Rozrywki Pana Krsny są esencją wszelkiego nektaru. Płyną one tysiącami strumyków i we wszystkich kierunkach. Rozrywki Śri Caitanyi Mahaprabhu są wiecznym oceanem i doradza się, byśmy pozwolili naszemu umysłowi pływać jak łabędź po tym transcendentalnym jeziorze.

    Caitanya Caritamrta, Madhya 25.271; Znaczenie: Esencja wiedzy duchowej znajduje się w rozrywkach Śri Caitanyi Mahaprabhu, które są tożsame z rozrywkami Pana Krsny. To jest esencja wiedzy duchowej. Wiedza, która nie obejmuje zrozumienia Śri Caitanyi Mahaprabhu i Krsny, jest po prostu zbyteczna. Dzięki łasce Śri Caitanyi Mahaprabhu nektar rozrywek Krsny płynie w różnych kierunkach setkami i tysiącami rzek. Nie powinniśmy sądzić, że rozrywki Śri Caitanyi Mahaprabhu są różne od rozrywek Krsny. Jest powiedziane: śri-krsna-caitanya, radha-krsna nahe anya. Pan Caitanya Mahaprabhu jest połączeniem Radha-Krsny i jeśli nie rozumiemy Jego rozrywek, nie możemy zrozumieć Radhy i Krsny. Dlatego Śrila Narottama dasa Thakura śpiewa rupa-raghunatha-pade haibe akuti / kabe hama bujhaba se yugala piriti. "Kiedy rozwinę wielkie pragnienie studiowania książek pozostawionych przez sześciu Gosvamich? Wtedy będę w stanie zrozumieć małżeńskie rozrywki Radhy i Krsny." Caitanya Mahaprabhu bezpośrednio upełnomocnił Śrila Rupę Gosvamiego i Śrila Sanatanę Gosvamiego. Podążając w ich ślady, pozostali z sześciu Gosvamich zrozumieli Śri Caitanyę Mahaprabhu i Jego misję. Śri Krsnę Caitanyę i Pana Śri Krsnę należy poznawać od Gosvamich w systemie parampara. Ten ruch świadomości Krsny podąża tak ściśle, na ile to możliwe, śladami Gosvamich. Narottama dasa Thakura mówi: ei chaya gosani yanra, mui tanra dasa - "Jestem sługą sześciu Gosvamich". Filozofią świadomości Krsny jest stanie się sługą sługi sługi Pana. Ktokolwiek chce zrozumieć trudny temat krsna-katha, powinien przyjąć sukcesję uczniów. Jeśli ktoś w jakiś sposób jest w stanie zrozumieć Krsnę, jego życie będzie sukcesem. Tyaktva deham punar janma naiti mam eti so 'rjuna. Doskonały bhakta może zrozumieć Krsnę przez sukcesję uczniów, a dzięki temu królestwo Boga stoi dla niego otworem. Dla tego, kto rozumie Krsnę, przeniesienie się do królestwa duchowego nie nastręcza trudności. [...]
    Odpowiedź sekty: Jeśli chcesz do nas należeć, musisz zamknąć swój umysł na wszystko, co jest spoza naszej grupy. Wolno ci czytać tylko książki polecane przez naszą grupę lub "autoryzowane" przez nasz zarząd. W żadnym wypadku nie wolno ci czytać książek poprzednich Waisznawów, nawet jeśli pochodzą z naszej linii sukcesji (od poprzednich guru i aczarjów), gdyż i tak ich nie zrozumiesz.
    Odpowiedź nie sekty: Zachęcamy cię nie tylko do czytania książek naszych poprzednich aczarjów jak i innych wzniosłych samozrealizowanych Waisznawów, ale też do ich studiowania i pójścia za ich naukami. Z czasem jeśli będziesz je czytał, pojawi się gorące pragnienie dzielenia się tą wiedzą z innymi. Wszystkie pisma, które są uznane za literaturę wedyjską i pochodzą z naszej linii sukcesji są polecane dla Waisznawów.
  8. Czy warto podążać nakazem AC Bhaktivedanty Swamiego Prabhupada: "Śri Sanatana Gosvami Prabhu, nauczyciel nauki o służbie oddania, napisał kilka książek, z których bardzo słynną jest Brhad-bhagavatamrta; KAŻDY, kto pragnie dowiedzieć się o sprawach dotyczących bhaktów, służby oddania i Kryszny, MUSI PRZECZYTAĆ TĘ KSIĄŻKĘ." (Adi-lila: Rozdział 5, tekst 203, znaczenie)
    Sekta: NIE!
    Nie sekta: Tak.
  9. Czy warto podążać nakazem naszego AC Bhaktivedanty Swamiego Prabhupada: "Sanatana Gosvami również napisał specjalny komentarz do Dziesiątego Kanta Śrimad-Bhagavatam, znany jako Daśama-tippani, który jest tak wyśmienity, że jedynie poprzez czytanie go, można bardzo głęboko zrozumieć rozrywki Kryszny w Jego wymianie miłości." (Adi-lila: Rozdział 5, tekst 203, znaczenie)
    Sekta: NIE!
    Nie sekta: Tak.
  10. Co o tym myślicie: "Podobnie, inni fałszywi bhaktowie sądzą, że studiowanie książek poprzednich aczarjów nie jest pożądane, niczym studiowanie suchych filozofii empirycznych. Ale Śrila Jiva Gosvami, podążając za przykładem poprzednich aczarjów, umieścił konkluzje pism świętych w sześciu tezach zwanych Sat-sandarbhami. Fałszywi bhaktowie, którzy posiadają bardzo niewielką wiedzę o takich konkluzjach, NIE OSIĄGAJĄ CZYSTEGO ODDANIA, gdyż brakuje im gorliwości, jeśli chodzi o przyjmowanie pomyślnych wskazówek dotyczących służby oddania udzielonych przez samozrealizowanych bhaktów." (Adi-lila: Rozdział drugi, tekst 117, znaczenie)
    Sekta: Nie rozumiesz tego!
    Nie sekta: To wszystko prawda.
  11. Co myślicie o wyjeździe do Wrindawan i służeniu tam lotosowym stopom Radha-Krsna? Proszę o filozoficzne uzasadnienie.
    Sekta: NIE rozumiesz tego. Musisz najpierw pracować tutaj dla naszej organizacji (instytucji), musisz nam pomóc rozwinąć lokalną misję (pracując dla nas lub dając dotację), musisz robić co każemy, inaczej nie osiągniesz Wrindawan po swojej śmierci. Członkowie (wyznawcy) naszej grupy nie mają potrzeby tam jeździć za życia, ani tym bardziej tam być.
    Nie sekta: Tak, to bardzo dobry pomysł, zachęcamy Cię do tego. Wrindawan jest celem wszystkich Waisznawów. Wrindawan to transcendentalne miejsce, które powinieneś odwiedzić, następnie zatrzymać w swoim sercu, by nigdy go nie opuścić.

Dzięki tym pytaniom możemy łatwo rozpoznać sektę. Zadając powyższe pytania należy wziąć poprawkę, na sekty stosujące technikę podwójnej doktryny. Takie organizacje mogą nam, jako poszukiwaczom, udzielić poprawnej odpowiedz na powyższe pytania, ale odpowiedzi udzielone "staremu" członkowi będą inne. Jeśli tak się dzieje, oznacza, że mamy do czynienia z sektą.

 

Translator

Szukaj

Komentarze